Het nemen van een saunabad moet aangenaam en ontspannend zijn. Vooreerst moet je dus voldoende tijd uitrekken om een saunabed te nemen, minstens anderhalf uur om je volledig gezuiverd te voelen, zowel lichamelijk als mentaal.

Neem vooreerst een goede douche met zeep. Regel de watertemperatuur zodat je je goed voelt en spoel je nadien zeer goed af om al de zeep te verwijderen.

Droog je goed af en ga dan in de sauna. De temperatuur in de saunacabine moet minstens 80°C bedragen. Blijf ongeveer 5 minuten in de droge warmte van de sauna tot je begint te zweten.

Een te droge lucht kan ademhalingsproblemen veroorzaken en daarom kan je best op de warme saunastenen een verdunde oplossing van “voile de sauna van Camylle” gieten( ongeveer 10 à 20ml per liter water)

De relatieve vochtigheid stijgt en de gunstige moleculen van de etherische oliën beginnen te werken. Deze eerste fase duurt ongeveer 10 à 20 minuten. Je kunt best 1 à 2 minuten gaan zitten alvorens de cabine te verlaten.

Neem nu een koude douche zonder zeep zodat de poriën van je huid goed openblijven. Rust gedurende 10 à 15 minuten.

Doe deze fase een tweede keer opnieuw, zelfs een derde keer als je fit bent. Vergeet wel niet steeds een koude douche zonder zeep te nemen en een beetje te rusten als je de sauna verlaat.

Je kunt ook geleidelijk aan de temperatuur van de sauna verhogen, maar we raden je aan niet boven de 100°C te gaan.

Let er steeds op de relatieve vochtigheid van je sauna geleidelijk aan te regelen door regelmatig een lepel verdunde oplossing van sauna olie op de oven te gieten. Zo bekom je noch een te droge lucht, noch een stoombad.