Hoe een saunabezoek jouw uithoudingsvermogen vergroot

HomeNieuwsSaunaHoe een saunabezoek jouw uithoudingsvermogen vergroot

sauna tegen alzheimer

Atleten en amateursporters weten het al langer, zelfs wetenschappers en sportartsen zijn het er over eens. Wie betere prestaties wil neerzetten, heeft alle baat bij een saunabezoek op regelmatige basis. Het positieve effect op zowel het lichamelijk als geestelijk uithoudingsvermogen is frappant. Onderzoek van de Amerikaanse Rhonda Perciavalle Patrick, doctor in de biomedische wetenschappen, bevestigt dat nogmaals. Op welke manier de invloed van saunasessies precies werkt, lees je hier.

Betere regulering van de lichaamstemperatuur

Door te zweten tracht jouw lichaam in alle omstandigheden zijn temperatuur op peil te houden. Wat saunasessies doen, is de efficiëntie van die regulering bevorderen. Jouw lichaam zal beter worden in het bijsturen van de lichaamstemperatuur door middel van zweetproductie. Door regelmatige saunabezoeken ga je als het ware accurater zweten. Het resultaat toont zich ook tijdens het sporten: jouw lichaam zal beter in staat zijn om een al te sterke stijging van jouw lichaamstemperatuur te voorkomen.

Snellere toename van spiermassa

Door de warmte in de sauna zal de productie van groeihormonen toenemen. Daardoor zal je makkelijker spiermassa kweken. Dat gebeurt weliswaar niet vanzelf. Een toename van de spiermassa zal zich het sterkst manifesteren bij zij die saunasessies combineren met intensief sporten. Pas dan zal het lichaam merkelijk peziger worden dan voordien. Atleten zullen dankzij die toename van de spiermassa in staat zijn om betere prestaties neer te zetten.

Verbeterd ademhalingsvermogen

De hitte in de sauna heeft een positief effect op de doorbloeding van jouw luchtwegen. Jouw ademhalingsvermogen zal erdoor verbeteren. Na meerdere sessies zullen jouw longen in staat zijn om meer zuurstof te tanken dan voorheen, wat bij atleten een gunstig effect heeft op hun prestatievermogen. Longen met een grotere capaciteit kunnen immers de spieren van meer zuurstof voorzien. Het is de ultieme voorwaarde om als atleet te kunnen uitblinken in duursporten.

Verhoogd psychisch uithoudingsvermogen

Wie regelmatig onderworpen wordt aan de hitte van een sauna, komt tot rust en is daardoor beter bestand tegen stress. Tegelijk leidt het saunabezoek tot psychische ontwikkelingen die maken dat jouw mentale doorzettingsvermogen toeneemt. Je gelooft meer dan tevoren in jezelf en jouw kansen op succes. Als atleet ga je mentaal sterker in jouw schoenen staan. Je bent beter opgewassen tegen de beproevingen die competitiesport op een hoog niveau met zich meebrengt. Dat geloof komt ook jouw fysieke uithoudingsvermogen ten goede.

Geen stramme spieren na het sporten

Bij een intensieve training of een zware lichamelijke beproeving worden alle energiereserves aangesproken. Jouw spieren kunnen daardoor een zuurstofgebrek ondervinden. De gevolgen zijn gekend: vermoeidheid, onaangename spierkrampen of pijnlijke spieren. De hitte in een sauna zorgt voor een toename van het zuurstoftransport naar de spieren en beenderen. Het leidt tot een snellere afbraak van de melkzuren die tijdens het sporten geproduceerd werden en een pijnlijk gevoel veroorzaken.