Sport en sauna: hoe je beide hoort te combineren

HomeNieuwsSport en sauna: hoe je beide hoort te combineren

sauna_relax

 

Heel wat fitnesscentra hebben naast het voor de hand liggende arsenaal aan toestellen ook een saunaruimte. Sporten en een saunabezoek, het is een populaire combinatie. Waarom dat zo is en hoe je beide bij voorkeur combineert, lees je hier.

 

Een saunabezoek verbetert je bloedsomloop

Door de warmte in de sauna gaan je bloedvaten uitzetten. Je bloed gaat daardoor beter stromen, waardoor ook de circulatie in je spieren verbetert. Dat effect maakt het saunabezoek tot de uitgelezen manier om je klaar te stomen voor een sportieve inspanning. Maak de sessie echter niet te lang. De kans bestaat dan dat de wil om te sporten wegebt. Een saunabezoek kost jou namelijk energie. Door de warmtewisseling ben je ook tijdelijk relax en moe.

Vermoeide spieren worden fitter

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de sauna je vermoeide spieren weer fitter maakt. Kleine scheurtjes in de spieren worden hersteld. In die zin heeft een saunabezoek eveneens een heilzaam effect wanneer het plaatsvindt na de sportieve inspanning. Door het zweten worden melkzuren sneller afgebroken. Daardoor wordt de zuurstofvoorziening naar je spieren sneller weer vrijgemaakt en herstellen ze van de sportieve prestatie die even tevoren geleverd werd.

Ontwikkel een groter uithoudingsvermogen

De doorbloeding van het lichaam en het ademhalingsvermogen worden in de sauna gestimuleerd. Dat heeft alles te maken met de hoge temperaturen, die maken dat je zwaarder en dieper gaat ademhalen. De ademhalingsspieren gaan erdoor ontspannen. Dat heeft een direct effect op de luchtwegen: ze worden wijder. Ze kunnen makkelijk tot 15% aan capaciteit winnen. Gevolg? De longen kunnen hierdoor veel meer zuurstof tanken, wat je uithoudingsvermogen ten goede komt.

Blessures herstellen sneller

Pezen, spieren, gewrichten en zenuwen die beschadigd raakten, zullen sneller kunnen herstellen in een volledig ontspannen toestand. Geen plek maakt je meer ontspannen dan de sauna, zowel fysiek als mentaal. Wie regelmatig een sauna bezoekt, zal het effect gauw merken. Ook kneuzingen, verrekkingen en verstuikingen zullen zo sneller herstellen. Word je geplaagd door de zeurende pijn van verrokken spieren, dan weet je wat jou te doen staat.

Luister naar je lichaam

Over het heilzame effect van een saunabezoek gecombineerd met sporten lopen de visies weleens uiteen. Bezoek je de sauna voor het sporten, dan begin je met opgewarmde spieren. De kans bestaat weliswaar dat je je lichtjes vermoeid voelt door de sauna. Stel je je bezoek uit tot na het sporten, dan herstellen je spieren beter. Je zweet dan wel tweemaal – eerst tijdens het sporten, dan in de sauna – wat een risico op hydratie inhoudt. Voldoende drinken is dan de boodschap. Kortom, elk moment heeft voor- en (mogelijk) nadelen.
Het belangrijkste advies? Luister naar je lichaam. Plan het saunabezoek zo dat je er zelf het meeste uithaalt. Is het omgekeerde het geval, hou dan dat heerlijke relaxatiemoment voor een ander ogenblik.